MBO College Almere
Lees verder
MBO College Almere is de onderwijscampus in Almere Buiten en bestaat uit twee gerenoveerde schoolgebouwen. In het ene gebouw staan mens en technologie centraal. Ambitieuze studenten met de kennis en vaardigheden om echt iets in de maatschappij te veranderen, stromen hier op het hoogste mbo-niveau uit naar werk of een hbo-opleiding. De tweede school, waar brede en specialistische vakopleidingen worden verzorgd, biedt een duidelijke structuur en levert maatwerk om de vakmensen van de toekomst op te leiden.
Bijdrage studentenraad aan
onderwijskwaliteit
Met veertien ambitieuze studenten en een actief Dagelijks Bestuur is de studentenraad van MBO College Almere en MBO College Poort gesprekspartner van de directie. De studenten vinden het belangrijk om hun bijdrage te leveren aan de onderwijskwaliteit. In maart 2020 presenteerde de studentenraad aan het managementteam van beide colleges de lesevaluatiekaart. Op de kaart staan vragen die kunnen helpen een evaluerend gesprek tussen studenten en docenten te stimuleren. Bijvoorbeeld over de manier van lesgeven: was de opzet duidelijk? Hoe was de sfeer in de klas? Zowel docenten als studenten merken de voordelen van dit gesprek. De studentenraad houdt alle studenten maandelijks via een nieuwsbrief op de hoogte van de resultaten van hun inzet.
Toekomstgericht
Techniekonderwijs
Het bedrijfsleven verwacht dat hun (aanstaande) medewerkers goed kunnen inspelen op de snel veranderende technologische ontwikkelingen, dat ze uitmuntende technische skills hebben én dat ze weten van aanpakken. Studenten van nu willen uitdagend onderwijs én dat er gewerkt wordt met de technologie van de toekomst. Machteld Greiner, Opleidingsmanager Techniek & Technologie, bedacht daarop samen met haar docententeam een programma dat past bij de individuele wensen en behoeften van de student én de praktijk van de toekomst.
Samen met verschillende technische partnerbedrijven heeft MBO College Almere allerlei cursussen ontwikkeld die studenten op verschillende niveaus kunnen volgen. Studenten krijgen in deze cursussen actuele vraagstukken voorgelegd en voeren opdrachten uit die direct uit de praktijk komen. Studenten zijn gemotiveerder, omdat ze op basis van hun eigen interesses en vaardigheden aan de slag gaan met de opdrachten. Ze leren alle noodzakelijke skills en kunnen zich specialiseren, verbreden en ontwikkelen in verschillende vakgebieden.
Flexibel
onderwijsconcept
Lesgeven werd intensiever
MBO College Almere biedt verschillende zorgopleidingen en de studenten werken op verschillende plekken in de zorg. Door Covid-19 en de lockdown moest een deel van de studenten stoppen met de stage. Renata Joustra is manager van de Zorgopleidingen: “Er was – zeker in het begin - veel emotie en stress dus de begeleiding van onze studenten werd nog intensiever. Ook online lesgeven vraagt een andere manier van kennisoverdracht en er moest ruimte blijven voor persoonlijke aandacht: hoe gaat het met de stage? Hoe gaat het thuis? Lukt het met de studie? Het was belangrijk om juist in deze periode die extra aandacht te hebben voor de studenten en voor elkaar. Als het niet mogelijk was om stage te lopen, gingen we op zoek naar een alternatief. Zodat studenten die in het laatste jaar zitten alsnog hun diploma konden halen.”
Leren in een
buddy-systeem
Maar een groot deel van de studenten ging door met stage en werk. “We hadden zo’n dertig studenten die in het ziekenhuis werkten”, vertelt Renata. “Sommigen op afdelingen waar het rustiger was, maar een paar draaiden mee op afdelingen waar het hectisch was. Ze werden overal bij betrokken en goed begeleid in een buddy-systeem; dan werk je met z’n tweeën en kan je toch bespreken wat je doet en zien wat de ander doet. Daar leer je veel van. Het was fijn om te weten dat ze goed in de gaten werden gehouden. Maar het was ook heel intens natuurlijk. Studenten ervaren nu in de praktijk dat je als verpleegkundige leert om tot het uiterste te gaan om iemand beter te maken en dat, als je ziet dat dat niet lukt, je los moet laten.”
Pop-up school geeft kinderen en ouders energie
Tijdens de sluiting van de basisscholen kwamen veel collega’s in een spagaat te zitten. Naast online lesgeven, studenten helpen met een alternatieve stage of zorgen dat examens volgens de RIVM-richtlijnen konden doorgaan, gaven veel medewerkers ook nog eens thuisonderwijs. Marieke Kuijper, Hoofd Examenbureau, was dan ook heel blij met het aanbod om haar zoon mee naar het werk te kunnen nemen. Studenten van de opleidingen Pedagogisch medewerker en Sport & Bewegen vingen de kinderen op, maakten huiswerk en deden spelletjes in de gymzaal of buiten. Teun (8 jaar, groep 5) genoot ervan om met zijn moeder mee te gaan. Ook Marieke heeft deze periode als heel plezierig en inspirerend ervaren. “Het is natuurlijk uniek dat mijn werkgever dit organiseert en ik ‘gewoon’ mijn werk op locatie kan doen. Het heeft mij in ieder geval een hoop energie ópgeleverd.”
Mark Vlasblom,
directievoorzitter MBO College Almere en MBO College Poort
“Elke dag weer zetten onze collega’s zich voor de volle honderd procent in voor onze studenten. En omdat de crisis dat vraagt, hebben ze er nog een paar stapjes extra bijgedaan. Varen op de professionaliteit van onze collega’s is een belangrijk onderdeel van onze meerjarenstrategie. Dat hebben we ook in de crisis doorgezet, in de overtuiging dat dit niet alleen de beste oplossingen zou opleveren, maar ook een positief effect op de vitaliteit van collega’s zou hebben. Op de campus in Almere-Buiten merken we dat voor de studenten van de vak- en basisberoepsopleidingen, de Vakroute, het contact op school en met de docenten erg belangrijk is. Het is erg knap hoe het gelukt is om voor deze studenten de school open te houden. De teams van de Techniek- en Zorgopleidingen hebben de veranderingen in het afgelopen jaar benut om het onderwijs grondig te vernieuwen. Hier werd klassikaal onderwijs niet omgezet in digitaal onderwijs, maar is ICT benut om het onderwijs voor studenten flexibeler te maken en meer maatwerk voor studenten mogelijk te maken. En dat met intensieve - soms online – begeleiding. De negatieve effecten die het coronavirus op onze jongeren, onze collega’s en onze scholen heeft, zijn groot. Dat is niet leuk, heeft veel impact en maakt heel veel dingen relatief. Dat er in onze scholen ondanks dit alles zo’n bijzondere prestatie is geleverd, maakt ons trots.”
“ICT is benut om het onderwijs voor studenten flexibeler te maken en meer maatwerk voor studenten mogelijk te maken”
Mark Vlasblom
Aantal
studenten
Percentage
gediplomeerden
(jaarresultaat)
Tevredenheid
leerwerkbedrijven
Tevredenheid
medewerkers
Tevredenheid
studenten
Statistieken
MBO College Almere
Terug naar boven
MBO College Almere
MBO College Almere is de onderwijscampus in Almere Buiten en bestaat uit twee gerenoveerde schoolgebouwen. In het ene gebouw staan mens en technologie centraal. Ambitieuze studenten met de kennis en vaardigheden om echt iets in de maatschappij te veranderen, stromen hier op het hoogste mbo-niveau uit naar werk of een hbo-opleiding. De tweede school, waar brede en specialistische vakopleidingen worden verzorgd, biedt een duidelijke structuur en levert maatwerk om de vakmensen van de toekomst op te leiden.
Bijdrage studentenraad aan
onderwijskwaliteit
Met veertien ambitieuze studenten en een actief Dagelijks Bestuur is de studentenraad van MBO College Almere en MBO College Poort gesprekspartner van de directie. De studenten vinden het belangrijk om hun bijdrage te leveren aan de onderwijskwaliteit. In maart 2020 presenteerde de studentenraad aan het managementteam van beide colleges de lesevaluatiekaart. Op de kaart staan vragen die kunnen helpen een evaluerend gesprek tussen studenten en docenten te stimuleren. Bijvoorbeeld over de manier van lesgeven: was de opzet duidelijk? Hoe was de sfeer in de klas? Zowel docenten als studenten merken de voordelen van dit gesprek. De studentenraad houdt alle studenten maandelijks via een nieuwsbrief op de hoogte van de resultaten van hun inzet.
Toekomstgericht
Techniekonderwijs
Het bedrijfsleven verwacht dat hun (aanstaande) medewerkers goed kunnen inspelen op de snel veranderende technologische ontwikkelingen, dat ze uitmuntende technische skills hebben én dat ze weten van aanpakken. Studenten van nu willen uitdagend onderwijs én dat er gewerkt wordt met de technologie van de toekomst. Machteld Greiner, Opleidingsmanager Techniek & Technologie, bedacht daarop samen met haar docententeam een programma dat past bij de individuele wensen en behoeften van de student én de praktijk van de toekomst.
Samen met verschillende technische partnerbedrijven heeft MBO College Almere allerlei cursussen ontwikkeld die studenten op verschillende niveaus kunnen volgen. Studenten krijgen in deze cursussen actuele vraagstukken voorgelegd en voeren opdrachten uit die direct uit de praktijk komen. Studenten zijn gemotiveerder, omdat ze op basis van hun eigen interesses en vaardigheden aan de slag gaan met de opdrachten. Ze leren alle noodzakelijke skills en kunnen zich specialiseren, verbreden en ontwikkelen in verschillende vakgebieden.
Flexibel
onderwijsconcept
Lesgeven werd intensiever
MBO College Almere biedt verschillende zorgopleidingen en de studenten werken op verschillende plekken in de zorg. Door Covid-19 en de lockdown moest een deel van de studenten stoppen met de stage. Renata Joustra is manager van de Zorgopleidingen: “Er was – zeker in het begin - veel emotie en stress dus de begeleiding van onze studenten werd nog intensiever. Ook online lesgeven vraagt een andere manier van kennisoverdracht en er moest ruimte blijven voor persoonlijke aandacht: hoe gaat het met de stage? Hoe gaat het thuis? Lukt het met de studie? Het was belangrijk om juist in deze periode die extra aandacht te hebben voor de studenten en voor elkaar. Als het niet mogelijk was om stage te lopen, gingen we op zoek naar een alternatief. Zodat studenten die in het laatste jaar zitten alsnog hun diploma konden halen.”
Leren in een
buddy-systeem
Maar een groot deel van de studenten ging door met stage en werk. “We hadden zo’n dertig studenten die in het ziekenhuis werkten”, vertelt Renata. “Sommigen op afdelingen waar het rustiger was, maar een paar draaiden mee op afdelingen waar het hectisch was. Ze werden overal bij betrokken en goed begeleid in een buddy-systeem; dan werk je met z’n tweeën en kan je toch bespreken wat je doet en zien wat de ander doet. Daar leer je veel van. Het was fijn om te weten dat ze goed in de gaten werden gehouden. Maar het was ook heel intens natuurlijk. Studenten ervaren nu in de praktijk dat je als verpleegkundige leert om tot het uiterste te gaan om iemand beter te maken en dat, als je ziet dat dat niet lukt, je los moet laten.”
Pop-up school geeft kinderen en ouders energie
Tijdens de sluiting van de basisscholen kwamen veel collega’s in een spagaat te zitten. Naast online lesgeven, studenten helpen met een alternatieve stage of zorgen dat examens volgens de RIVM-richtlijnen konden doorgaan, gaven veel medewerkers ook nog eens thuisonderwijs. Marieke Kuijper, Hoofd Examenbureau, was dan ook heel blij met het aanbod om haar zoon mee naar het werk te kunnen nemen. Studenten van de opleidingen Pedagogisch medewerker en Sport & Bewegen vingen de kinderen op, maakten huiswerk en deden spelletjes in de gymzaal of buiten. Teun (8 jaar, groep 5) genoot ervan om met zijn moeder mee te gaan. Ook Marieke heeft deze periode als heel plezierig en inspirerend ervaren. “Het is natuurlijk uniek dat mijn werkgever dit organiseert en ik ‘gewoon’ mijn werk op locatie kan doen. Het heeft mij in ieder geval een hoop energie ópgeleverd.”
“ICT is benut om het onderwijs voor studenten flexibeler te maken en meer maatwerk voor studenten mogelijk te maken”
Mark Vlasblom
Mark Vlasblom,
directievoorzitter MBO College Almere en MBO College Poort
“Elke dag weer zetten onze collega’s zich voor de volle honderd procent in voor onze studenten. En omdat de crisis dat vraagt, hebben ze er nog een paar stapjes extra bijgedaan. Varen op de professionaliteit van onze collega’s is een belangrijk onderdeel van onze meerjarenstrategie. Dat hebben we ook in de crisis doorgezet, in de overtuiging dat dit niet alleen de beste oplossingen zou opleveren, maar ook een positief effect op de vitaliteit van collega’s zou hebben. Op de campus in Almere-Buiten merken we dat voor de studenten van de vak- en basisberoepsopleidingen, de Vakroute, het contact op school en met de docenten erg belangrijk is. Het is erg knap hoe het gelukt is om voor deze studenten de school open te houden. De teams van de Techniek- en Zorgopleidingen hebben de veranderingen in het afgelopen jaar benut om het onderwijs grondig te vernieuwen. Hier werd klassikaal onderwijs niet omgezet in digitaal onderwijs, maar is ICT benut om het onderwijs voor studenten flexibeler te maken en meer maatwerk voor studenten mogelijk te maken. En dat met intensieve - soms online – begeleiding. De negatieve effecten die het coronavirus op onze jongeren, onze collega’s en onze scholen heeft, zijn groot. Dat is niet leuk, heeft veel impact en maakt heel veel dingen relatief. Dat er in onze scholen ondanks dit alles zo’n bijzondere prestatie is geleverd, maakt ons trots.”
Aantal
studenten
Percentage
gediplomeerden
(jaarresultaat)
Tevredenheid
leerwerkbedrijven
Tevredenheid
medewerkers
Tevredenheid
studenten
Statistieken
MBO College Almere
Terug naar boven