Wij respecteren jouw privacy

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
heroimage.jpg

MBO College Amstelland

MBO College Amstelland is een serieus alternatief voor de havo. Het biedt alléén niveau 4-opleidingen aan en richt zich vooral op een succesvolle doorstroom naar het hbo. MBO College Amstelland is voor studenten én werknemers met lef en ambitie. Dit heeft zich helemaal bewezen in 2020, dat grotendeels in het teken stond van de coronacrisis. 

Scroll naar beneden

Studenten in beeld

MBO College Amstelland vindt het van groot belang om continu met studenten in gesprek te zijn.  Op zeer regelmatige basis is met studenten in het afgelopen jaar gekeken hoe het beste onderwijs kan worden gegeven met alle beperkingen in deze tijd. Zo is samen met de studentenraad middels panelgesprekken onderzoek gedaan naar het welbevinden van de studenten en de kwaliteit van het onderwijs. Belangrijkste afgelopen jaar was om letterlijk en figuurlijk al onze studenten goed in beeld te houden. Er is veel waardering voor alle docenten in de manier waarop zij dag en soms nacht klaar stonden voor de studenten.

1. studenten in beeld
2. onderwijsresultaten

Optimale
onderwijsresultaten

Het afgelopen jaar hebben we ook geleerd flexibel te zijn. MBO College Amstelland introduceerde een planningstool waarin docenten hun beschikbaarheid kunnen opgeven – ook ’s avonds – en waarin studenten afspraken met docenten kunnen inplannen. Een mooie stap naar meer maatwerk. Veel van de studenten van MBO College Amstelland willen zo snel en kwalitatief goed mogelijk doorstromen naar het hbo. In het afgelopen jaar is het gelukt een zeer hoog jaarresultaat te bereiken. Kortom: het is gelukt een groot deel van onze studenten te diplomeren en tijdig door te laten stromen naar het hbo. Iets waar al hard voor 2020 aan gewerkt werd, maar wat Covid-19 nog eens heeft versterkt. De resultaten waren zelfs hoger dan voorgaande jaren.

3. wendbaar

Het afgelopen jaar heeft veel van opleidingsteams gevraagd. Waar normaal jaarlijks een onderwijs-programma en een planning wordt gemaakt, moesten teams nu bijna noodgedwongen maandelijks bijsturen of een nieuwe opzet ontwikkelen. Meer dan ooit werden zij uitgedaagd samen te werken en daarin wendbaar en flexibel te zijn. Met de start van de eerste lockdown is MBO College Amstelland meteen begonnen met het

gesprek te voeren, op collegeniveau, over hoe digitaal onderwijs zo goed mogelijk verzorgd kan worden. Drie keer per week werd de digitale bijeenkomst ‘Leren op afstand’ georganiseerd, waarin docenten met elkaar konden sparren over hun onderwijs. Op regelmatige basis werden tijdens deze sessie ook experts en of studenten uitgenodigd.

Wendbaar en flexibel

Nieuwe manier
van examineren

Op collegeniveau zijn ook zo snel mogelijk verschillende faciliteiten beschikbaar gesteld om thuiswerken te ondersteunen en een goede digitale les mogelijk te maken. Ook rond de examinering is een team gevormd, dat met elkaar aan de slag is gegaan om de problemen die door de lockdown ontstonden op te lossen. Het resultaat was dat een groot deel van de examinering is gedigitaliseerd, waardoor de examens gewoon konden doorgaan. Deze manier van werken is zo goed bevallen dat deze ook naar de toekomst wordt gecontinueerd.

4. examineren
5 maatwerk

Meer maatwerk

Een aantal teams op Amstelland is meer ‘agile’ gaan werken. Deze manier van werken heeft opgeleverd dat soms snel oplossingen konden worden gevonden voor uitdagingen die zich aandienden. Team ICT is hier een mooi voorbeeld van. Zij hebben gebroken met de klassieke busopstelling, één klas met de welbekende rijtjes tafels en stoelen, en brengen nu studenten rond modules en challenges bij elkaar. Een docent is niet langer verantwoordelijk voor één klas, maar geeft samen met andere docenten vorm aan een uitdagende leer- en werkomgeving. Zo kan de opleiding veel meer maatwerk bieden, met een hogere studenttevredenheid tot resultaat. 

Plezierig werken,
vol energie

Vitale docenten staan met meer energie voor de klas, of dat nu digitaal is of op school. Als college heeft MBO College Amstelland het afgelopen jaar dan ook geïnvesteerd in zowel de mentale als de fysieke fitheid van medewerkers en studenten. Medewerkers konden fitnessen, eerst live later digitaal en ook voor studenten is geprobeerd het sporten zo lang mogelijk door te laten gaan. In het kader van de mentale fitheid is het college gestart met een programma waarin medewerkers kunnen werken aan hun mentale welzijn. 

6 werken

Naomi, tweedejaars
student Medewerker Marketing & Communicatie:

“De eerste keer dat ik over corona hoorde was op school van medestudenten. We namen het eigenlijk niet serieus en dachten dat het wel zou overwaaien. We hadden zelfs nog een gesprek met een docent die niet geloofde dat de overheid ooit de scholen zou sluiten door een virus. Ik kwam net terug van een weekendje Parijs toen ik op de terugweg in de auto hoorde dat de scholen zouden sluiten. Tijdens mijn tripje merkte ik de impact van corona al, omdat de helft van de winkels waren gesloten. Een paar dagen vrij van school was precies wat ik nodig had, helaas liep het iets anders dan gedacht. Toen de online lessen begonnen vond ik het helemaal niet erg. Mijn dagen waren korter en ik kreeg minder les. Wij kregen de opdrachten meegestuurd en moesten die zelfstandig maken. Ik ben altijd al goed geweest in leren. Zelfstandig aan mijn opdrachten werken zonder dat er iemand was die over mijn schouder mee keek vond ik ontzettend fijn. Toen het einde van het schooljaar eraan kwam, hadden we echter toch nog niet alles behandeld en kregen we meer huiswerk. Dit was het moment waarop ik besefte dat de online lessen ook nadelen hadden. Ik wist niet zeker of ik de stof snapte en in een korte tijd meerdere hoofdstukken behandelen met begeleiding op afstand was toch best lastig. Ondanks dat corona geen problemen achterliet op mijn cijferlijst hoop ik dat ik snel weer terug naar school kan en alles terug kan naar normaal.”

7. quote

“Ondanks dat corona geen problemen achterliet op mijn cijferlijst hoop ik dat ik snel weer terug naar school kan en alles terug kan naar normaal”

Naomi

Aantal
studenten

1.703
img : students (Copy) (Copy) (copy)

Percentage
gediplomeerden
(jaarresultaat)

77,8%
img : students (Copy) (copy)

Tevredenheid
leerwerkbedrijven

6,6
img : students (Copy) (copy)

Tevredenheid
medewerkers

7,1
img : students (copy)

Tevredenheid
studenten

6,8
img : students (Copy) (copy)

Statistieken

MBO College Amstelland

Terug naar boven

heroimage.jpg

MBO College Amstelland

MBO College Amstelland is een serieus alternatief voor de havo. Het biedt alléén niveau 4-opleidingen aan en richt zich vooral op een succesvolle doorstroom naar het hbo. MBO College Amstelland is voor studenten én werknemers met lef en ambitie. Dit heeft zich helemaal bewezen in 2020, dat grotendeels in het teken stond van de coronacrisis. 

Scroll naar beneden
1. studenten in beeld

Studenten in beeld

MBO College Amstelland vindt het van groot belang om continu met studenten in gesprek te zijn.  Op zeer regelmatige basis is met studenten in het afgelopen jaar gekeken hoe het beste onderwijs kan worden gegeven met alle beperkingen in deze tijd. Zo is samen met de studentenraad middels panelgesprekken onderzoek gedaan naar het welbevinden van de studenten en de kwaliteit van het onderwijs. Belangrijkste afgelopen jaar was om letterlijk en figuurlijk al onze studenten goed in beeld te houden. Er is veel waardering voor alle docenten in de manier waarop zij dag en soms nacht klaar stonden voor de studenten.

2. onderwijsresultaten

Optimale
onderwijsresultaten

Het afgelopen jaar hebben we ook geleerd flexibel te zijn. MBO College Amstelland introduceerde een planningstool waarin docenten hun beschikbaarheid kunnen opgeven – ook ’s avonds – en waarin studenten afspraken met docenten kunnen inplannen. Een mooie stap naar meer maatwerk. Veel van de studenten van MBO College Amstelland willen zo snel en kwalitatief goed mogelijk doorstromen naar het hbo. In het afgelopen jaar is het gelukt een zeer hoog jaarresultaat te bereiken. Kortom: het is gelukt een groot deel van onze studenten te diplomeren en tijdig door te laten stromen naar het hbo. Iets waar al hard voor 2020 aan gewerkt werd, maar wat Covid-19 nog eens heeft versterkt. De resultaten waren zelfs hoger dan voorgaande jaren.

3. wendbaar

Het afgelopen jaar heeft veel van opleidingsteams gevraagd. Waar normaal jaarlijks een onderwijs-programma en een planning wordt gemaakt, moesten teams nu bijna noodgedwongen maandelijks bijsturen of een nieuwe opzet ontwikkelen. Meer dan ooit werden zij uitgedaagd samen te werken en daarin wendbaar en flexibel te zijn. Met de start van de eerste lockdown is MBO College Amstelland meteen begonnen met het gesprek te voeren, op collegeniveau, over hoe digitaal onderwijs zo goed mogelijk verzorgd kan worden. Drie keer per week werd de digitale bijeenkomst ‘Leren op afstand’ georganiseerd, waarin docenten met elkaar konden sparren over hun onderwijs. Op regelmatige basis werden tijdens deze sessie ook experts en of studenten uitgenodigd.

Wendbaar en flexibel

4. examineren

Nieuwe manier
van examineren

Op collegeniveau zijn ook zo snel mogelijk verschillende faciliteiten beschikbaar gesteld om thuiswerken te ondersteunen en een goede digitale les mogelijk te maken. Ook rond de examinering is een team gevormd, dat met elkaar aan de slag is gegaan om de problemen die door de lockdown ontstonden op te lossen. Het resultaat was dat een groot deel van de examinering is gedigitaliseerd, waardoor de examens gewoon konden doorgaan. Deze manier van werken is zo goed bevallen dat deze ook naar de toekomst wordt gecontinueerd.

5 maatwerk
6 werken

Meer maatwerk

Een aantal teams op Amstelland is meer ‘agile’ gaan werken. Deze manier van werken heeft opgeleverd dat soms snel oplossingen konden worden gevonden voor uitdagingen die zich aandienden. Team ICT is hier een mooi voorbeeld van. Zij hebben gebroken met de klassieke busopstelling, één klas met de welbekende rijtjes tafels en stoelen, en brengen nu studenten rond modules en challenges bij elkaar. Een docent is niet langer verantwoordelijk voor één klas, maar geeft samen met andere docenten vorm aan een uitdagende leer- en werkomgeving. Zo kan de opleiding veel meer maatwerk bieden, met een hogere studenttevredenheid tot resultaat. 

Plezierig werken,
vol energie

Vitale docenten staan met meer energie voor de klas, of dat nu digitaal is of op school. Als college heeft MBO College Amstelland het afgelopen jaar dan ook geïnvesteerd in zowel de mentale als de fysieke fitheid van medewerkers en studenten. Medewerkers konden fitnessen, eerst live later digitaal en ook voor studenten is geprobeerd het sporten zo lang mogelijk door te laten gaan. In het kader van de mentale fitheid is het college gestart met een programma waarin medewerkers kunnen werken aan hun mentale welzijn. 

7. quote

“Ondanks dat corona geen problemen achterliet op mijn cijferlijst hoop ik dat ik snel weer terug naar school kan en alles terug kan naar normaal”

Naomi

Naomi, tweedejaars
student Medewerker Marketing & Communicatie:

“De eerste keer dat ik over corona hoorde was op school van medestudenten. We namen het eigenlijk niet serieus en dachten dat het wel zou overwaaien. We hadden zelfs nog een gesprek met een docent die niet geloofde dat de overheid ooit de scholen zou sluiten door een virus. Ik kwam net terug van een weekendje Parijs toen ik op de terugweg in de auto hoorde dat de scholen zouden sluiten. Tijdens mijn tripje merkte ik de impact van corona al, omdat de helft van de winkels waren gesloten. Een paar dagen vrij van school was precies wat ik nodig had, helaas liep het iets anders dan gedacht. Toen de online lessen begonnen vond ik het helemaal niet erg. Mijn dagen waren korter en ik kreeg minder les. Wij kregen de opdrachten meegestuurd en moesten die zelfstandig maken. Ik ben altijd al goed geweest in leren. Zelfstandig aan mijn opdrachten werken zonder dat er iemand was die over mijn schouder mee keek vond ik ontzettend fijn. Toen het einde van het schooljaar eraan kwam, hadden we echter toch nog niet alles behandeld en kregen we meer huiswerk. Dit was het moment waarop ik besefte dat de online lessen ook nadelen hadden. Ik wist niet zeker of ik de stof snapte en in een korte tijd meerdere hoofdstukken behandelen met begeleiding op afstand was toch best lastig. Ondanks dat corona geen problemen achterliet op mijn cijferlijst hoop ik dat ik snel weer terug naar school kan en alles terug kan naar normaal.”

Aantal
studenten

1.703
img : students (Copy) (Copy) (copy)

Percentage
gediplomeerden
(jaarresultaat)

77,8%
img : students (Copy) (copy)

Tevredenheid
leerwerkbedrijven

6,6
img : students (Copy) (copy)

Tevredenheid
medewerkers

7,1
img : students (copy)

Tevredenheid
studenten

6,8
img : students (Copy) (copy)

Statistieken

MBO College Amstelland

Terug naar boven