Wij respecteren jouw privacy

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
heroimage.jpg

MBO College Centrum

Alle schoolgebouwen van MBO College Centrum staan dicht bij elkaar in karakteristieke panden in het hart van Amsterdam. Je vindt hier de dynamiek van de wereld van toerisme en recreatie en het ambachtelijk vakmanschap van de brood- en banketbakkersopleiding. Het aanwezige horecatalent wordt opgeleid in onze lesrestaurants Elements, Dinnerclub en Brasserie Rocks. De horecaopleiding en de hotelschool van MBO College Centrum staan bekend om hun kwaliteit.
Veel bekende topkoks begonnen hier hun carrière.

Scroll naar beneden

Praktijkplek voor bijna alle studenten

In het mbo is goed onderwijs slechts te realiseren in samenwerking met het bedrijfsleven. De grootste uitdaging voor MBO College Centrum in 2020 was dan ook het compenseren van het verlies van stage- en werkplekken door de coronacrisis. Met name in de beroepsrichting met de horeca en toerisme verloren negenhonderd studenten in deze branches hun werkplek. Door de goede contacten met het werkveld, de gemeente Amsterdam en grote inspanningen van onze collega’s vonden bijna alle studenten weer een praktijkplek. Het NH-hotel Zuid maakte het mogelijk dat ongeveer 750 studenten uit de hospitalitysector weer aan de slag konden in de praktijk. Maar ook de RAI, de HarbourClub, reisbureau BBI en het Westergasterras spanden zich in om realistische praktijksituaties te creëren voor onze studenten. Het unieke initiatief van MBO College Centrum zorgde voor navolging op een aantal mbo-scholen in het land.

1. studenten in beeld
2. onderwijsresultaten

Digitale transformatie

De lang gekoesterde wens om invulling te geven aan een grote digitale transformatie werd in 2020 ook voor MBO College Centrum realiteit. De technische vaardigheid van medewerkers en studenten ging tijdens de crisis met sprongen vooruit. De puntjes werden nog eens goed op de i gezet tijdens de College Days. Tijdens twee studiedagen konden medewerkers van MBO College Centrum kiezen uit zeventien (online) workshops. Praktische workshops met als thema ‘Blended Learning’,  Het werken met Teams en omgang met Flipgrit en Padlet hielpen de medewerkers in technische zin. Maar ook de didactische component werd niet vergeten. Copingstrategieën , groepsdynamiek en empathie tijdens de anderhalvemetersamenleving speelden in op de actualiteit van alledag.

3. wendbaar

In 2020 werd het belang van de studieloopbaanbege-leider nog eens onderstreept. De praktijklessen op MBO College Centrum gingen weliswaar door, maar fysiek onderwijs, in de generieke vakken, werd minder gegeven. Het wegvallen van de fysieke lessen en de overgang naar afstandsleren veroorzaakten bij sommige studenten motivatieproblemen. Loopbaanbegeleider Annette Schoenmaker: ”De meeste studenten hebben een korte spanningsboog. De online lessen zijn vaak te theoretisch. Studenten missen het samenwerken door groepsopdrachten en het ‘ritme’ van het naar school gaan. Online zijn de groepen moeilijker te begeleiden.

Daarentegen is het persoonlijke contact met de individuele studenten méér dan het ooit is geweest. Ik heb veel WhatsApp-contact met mijn studenten. Dat is snel en handig. Het gaat over de studievoortgang, maar vaak ook over privézaken die van invloed zijn op de studie. De studenten geven aan dat zij door de persoonlijke gesprekken en adviezen de situatie beter aankunnen.” MBO College Centrum zette daarom in 2020 meer onderwijsassistenten in om de studenten beter individueel te kunnen begeleiden.

Meer succes door loopbaanbegeleiding 

Bevorderen vitaliteit

In de nieuwe situatie, ten tijde van de coronacrisis, werd er gezocht naar mogelijkheden om het geestelijk en lichamelijk welzijn van medewerkers en studenten zoveel mogelijk te bevorderen. Denk hierbij aan een vitaliteitsprogramma met online koken, mindfulness, yoga en sport. De traditionele feesten werden online gevierd. De facilitaire dienst leverde een enorme krachtsinspanning door onze gebouwen coronaproef in te richten. Laptops werden ter beschikking gesteld aan studenten om thuiswerken mogelijk te maken. Maar ook goede bureaustoelen voor de medewerkers moesten het thuiswerken plezieriger maken. En wanneer de thuissituatie een obstakel vormde, was het voor de medewerkers mogelijk om kosteloos gebruik te maken van een rustige kamer in het NH-hotel Amsterdam-Zuid.

4. examineren

Elvire Biegel, directievoorzitter MBO College Centrum:

“Een van de grootste uitdagingen van 2020 was het consolideren van de verbinding met elkaar. Hoe kunnen we op afstand de saamhorigheid tussen alle geledingen binnen de school zo goed mogelijk behouden om zo het onderwijs verantwoord vorm te geven? Een van eerste maatregelen die wij namen was het verhogen van de vergaderfrequentie van het managementteam. Zo konden we adequaat inspelen op de steeds veranderende situatie. Om de informatiestroom meer begrijpelijk te maken besloten wij om wekelijks een videoboodschap op te nemen voor medewerkers en studenten. Met een gevoel van trots heb ik gezien hoe snel onze medewerkers in staat waren om het afstandsleren vorm te geven, de coaching van de studenten op te pakken en hoe bijvoorbeeld roosters aangepast werden. Onze gebouwen werden snel en doeltreffend coronaproef ingericht. Het belang van onze facilitaire dienst  voor ons allen werd hierdoor nog eens onderstreept. Mede hierdoor konden de praktijklessen doorgang vinden. Door het ontbreken van gasten in onze lesrestaurants zocht het praktijkteam naar een zinvolle invulling van het praktijkonderwijs; ROC Take Away werd geboren. Het groeiende verlies van stageplaatsen en banen baarde ons grote zorgen. Gezamenlijk waren wij in staat om te denken in oplossingen. Daar ben ik trots op, want het maakt de kracht van MBO College Centrum met haar fantastische netwerk zichtbaar.”

7. quote

“Om de informatiestroom meer begrijpelijk te maken besloten wij om wekelijks een videoboodschap op te nemen voor medewerkers en studenten”

Elvire Biegel

Aantal
studenten

2.901
img : students (Copy) (Copy) (copy)

Percentage
gediplomeerden
(jaarresultaat)

72,1%
img : students (Copy) (copy)

Tevredenheid
medewerkers

6,7
img : students (copy)

Tevredenheid
studenten

6,8
img : students (Copy) (copy)

Statistieken

MBO College Centrum

Terug naar boven

heroimage.jpg

MBO College Centrum

Alle schoolgebouwen van MBO College Centrum staan dicht bij elkaar in karakteristieke panden in het hart van Amsterdam. Je vindt hier de dynamiek van de wereld van toerisme en recreatie en het ambachtelijk vakmanschap van de brood- en banketbakkersopleiding. Het aanwezige horecatalent wordt opgeleid in onze lesrestaurants Elements, Dinnerclub en Brasserie Rocks. De horecaopleiding en de hotelschool van MBO College Centrum staan bekend om hun kwaliteit. Veel bekende topkoks begonnen hier hun carrière.

Scroll naar beneden
1. studenten in beeld

Praktijkplek voor bijna alle studenten

In het mbo is goed onderwijs slechts te realiseren in samenwerking met het bedrijfsleven. De grootste uitdaging voor MBO College Centrum in 2020 was dan ook het compenseren van het verlies van stage- en werkplekken door de coronacrisis. Met name in de beroepsrichting met de horeca en toerisme verloren negenhonderd studenten in deze branches hun werkplek. Door de goede contacten met het werkveld, de gemeente Amsterdam en grote inspanningen van onze collega’s vonden bijna alle studenten weer een praktijkplek. Het NH-hotel Zuid maakte het mogelijk dat ongeveer 750 studenten uit de hospitalitysector weer aan de slag konden in de praktijk. Maar ook de RAI, de HarbourClub, reisbureau BBI en het Westergasterras spanden zich in om realistische praktijksituaties te creëren voor onze studenten. Het unieke initiatief van MBO College Centrum zorgde voor navolging op een aantal mbo-scholen in het land.

2. onderwijsresultaten

Digitale transformatie

De lang gekoesterde wens om invulling te geven aan een grote digitale transformatie werd in 2020 ook voor MBO College Centrum realiteit. De technische vaardigheid van medewerkers en studenten ging tijdens de crisis met sprongen vooruit. De puntjes werden nog eens goed op de i gezet tijdens de College Days. Tijdens twee studiedagen konden medewerkers van MBO College Centrum kiezen uit zeventien (online) workshops. Praktische workshops met als thema ‘Blended Learning’,  Het werken met Teams en omgang met Flipgrit en Padlet hielpen de medewerkers in technische zin. Maar ook de didactische component werd niet vergeten. Copingstrategieën , groepsdynamiek en empathie tijdens de anderhalvemetersamenleving speelden in op de actualiteit van alledag.

3. wendbaar

In 2020 werd het belang van de studieloopbaanbegeleider nog eens onderstreept. De praktijklessen op MBO College Centrum gingen weliswaar door, maar fysiek onderwijs, in de generieke vakken, werd minder gegeven. Het wegvallen van de fysieke lessen en de overgang naar afstandsleren veroorzaakten bij sommige studenten motivatieproblemen. Loopbaanbegeleider Annette Schoenmaker: ”De meeste studenten hebben een korte spanningsboog. De online lessen zijn vaak te theoretisch. Studenten missen het samenwerken door groepsopdrachten en het ‘ritme’ van het naar school gaan. Online zijn de groepen moeilijker te begeleiden. Daarentegen is het persoonlijke contact met de individuele studenten méér dan het ooit is geweest. Ik heb veel WhatsApp-contact met mijn studenten. Dat is snel en handig. Het gaat over de studievoortgang, maar vaak ook over privézaken die van invloed zijn op de studie. De studenten geven aan dat zij door de persoonlijke gesprekken en adviezen de situatie beter aankunnen.” MBO College Centrum zette daarom in 2020 meer onderwijsassistenten in om de studenten beter individueel te kunnen begeleiden.

Meer succes door loopbaanbegeleiding 

4. examineren

Bevorderen vitaliteit

In de nieuwe situatie, ten tijde van de coronacrisis, werd er gezocht naar mogelijkheden om het geestelijk en lichamelijk welzijn van medewerkers en studenten zoveel mogelijk te bevorderen. Denk hierbij aan een vitaliteitsprogramma met online koken, mindfulness, yoga en sport. De traditionele feesten werden online gevierd. De facilitaire dienst leverde een enorme krachtsinspanning door onze gebouwen coronaproef in te richten. Laptops werden ter beschikking gesteld aan studenten om thuiswerken mogelijk te maken. Maar ook goede bureaustoelen voor de medewerkers moesten het thuiswerken plezieriger maken. En wanneer de thuissituatie een obstakel vormde, was het voor de medewerkers mogelijk om kosteloos gebruik te maken van een rustige kamer in het NH-hotel Amsterdam-Zuid.

7. quote

“Om de informatiestroom meer begrijpelijk te maken besloten wij om wekelijks een videoboodschap op te nemen voor medewerkers en studenten”

Elvire Biegel

Elvire Biegel, directievoorzitter MBO College Centrum:

“Een van de grootste uitdagingen van 2020 was het consolideren van de verbinding met elkaar. Hoe kunnen we op afstand de saamhorigheid tussen alle geledingen binnen de school zo goed mogelijk behouden om zo het onderwijs verantwoord vorm te geven? Een van eerste maatregelen die wij namen was het verhogen van de vergaderfrequentie van het managementteam. Zo konden we adequaat inspelen op de steeds veranderende situatie. Om de informatiestroom meer begrijpelijk te maken besloten wij om wekelijks een videoboodschap op te nemen voor medewerkers en studenten. Met een gevoel van trots heb ik gezien hoe snel onze medewerkers in staat waren om het afstandsleren vorm te geven, de coaching van de studenten op te pakken en hoe bijvoorbeeld roosters aangepast werden. Onze gebouwen werden snel en doeltreffend coronaproef ingericht. Het belang van onze facilitaire dienst  voor ons allen werd hierdoor nog eens onderstreept. Mede hierdoor konden de praktijklessen doorgang vinden. Door het ontbreken van gasten in onze lesrestaurants zocht het praktijkteam naar een zinvolle invulling van het praktijkonderwijs; ROC Take Away werd geboren. Het groeiende verlies van stageplaatsen en banen baarde ons grote zorgen. Gezamenlijk waren wij in staat om te denken in oplossingen. Daar ben ik trots op, want het maakt de kracht van MBO College Centrum met haar fantastische netwerk zichtbaar.”

Aantal
studenten

2.901
img : students (Copy) (Copy) (copy)

Percentage
gediplomeerden
(jaarresultaat)

72,1%
img : students (Copy) (copy)

Tevredenheid
medewerkers

6,7
img : students (copy)

Tevredenheid
studenten

6,8
img : students (Copy) (copy)

Statistieken

MBO College Centrum

Terug naar boven